
I dag var jeg forbi Thyra Hilden, som er en af de kunstnere, der fik støtte af sommerpuljen til kunstnere. Hun brugte pengene til at materialisere en idé, hun har gået med noget tid, men hverken haft tiden eller pengene til at realisere.
Udstillingen hedder “Symmetry” og består af en serie oliemalerier, der er bygget op om symmetriske mønstre. Malerierne er inspireret af den schweiziske psykiater Hermann Rorschach (1884-1922), der levede for 100 år siden, og som opfandt rorschachtesten, eller “blækklattesten”. Testen bestod af symmetriske blækklatter, som psykiatriske patienter blev sat til at tyde. Tolkningerne skulle afdække personlighedstræk og psykiske lidelser. Men rorschachtesten er også bare blevet et symbol på den erkendelse, at mennesker oplever ting forskelligt, og at vores læsning af verden er subjektiv.

Derfor er der jo heller ikke nogen entydig tolkning af Hildens malerier. Man får øje på det, hovedet er fuld af. Da jeg for nogle måneder siden så de første skitser, fik jeg straks associationer til vanddyr, insekter og den vilde naturs universelle love. Og det er jo ikke så underligt for en natur- og miljøordfører som mig, der beskæftiger sig en del med smådyr i vandløb, insektdød og truede arter. For det fantastiske er jo, at stort set alle levende væsner er symmetriske, men at det især er tydeligt hos leddyr, fx insekter og krebsdyr, hvor skelettet sidder udvendigt.
Der er noget guddommeligt ved, at verdens mangfoldighed af liv kan forenes i så enkle love. Og det kaster samtidig et syndigt skær over os mennesker, der i løbet af ganske få årtier har sat mange millioner ås guddommelig evolution over styr. Men det er jo en helt anden historie. Og dog helt i tråd med rorschach. Kunsten er et spejl, og det vi ser, er en spejling af vores egne tanker og bevidsthed snarere end en eller anden kunstnerisk intention.

Og så har Thyra Hilden jo alligevel gjort sig nogle overvejelser om sine værker og mulige læsninger. Udstillingen hedder Symmetry, og i udstillingsfolderen skriver hun om naturen og de levende væseners symmetri. På flere af malerierne har der også listet sig nogle tydelige væsener og symboler ind. Eller det vil sige, de har ikke listet sig ind eller er blevet placeret. Malerierne er jo bygget op omkring symmetriske tryk, og derfor står man mere med den fornemmelse, at de er opstået ved en (magisk) tilfældighed, for derefter at være blevet trukket frem af kunstneren.

Det er fantastisk at se en idé blive til virkelighed – og at den tilmed lykkes og modtages så godt. Flere af malerierne er solgt, og skatten har allerede oversteget tilskuddet fra sommerpuljen. Det er et godt eksempel på, hvordan støtte kan blive til investering, og hvor lidt der nogen gange skal til.

